ZESTAW ZADAŃ DO I ETAPU KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO

 

 

I Pisanie ze słuchu

 

            Za domem babci jest ogród i sad. Są tam wiśnie, czereśnie, śliwy, jabłonie, grusze. Józio i Basia  zrobili wczesną wiosną w ogródku porządki. Na grządkach posiali różne warzywa i kwiaty. Już kwitną różowe stokrotki, różnego koloru bratki. Zieleni się pietruszka, marchewka. Niedługo dzieci zjadać będą własne rzodkiewki.

 

 0 bł.-5p.; 1 bł.-4p.; 2 bł.-3p.; 3 bł.-2p.; 4 bł.-1p.; 5 bł.-0p.

 

II Zestaw ćwiczeń

 

1.      Uzupełnij tekst brakującymi literami:

 

    Tramwaj zat..ymuje się na p..ystanku. Pasa..erowie uwa..nie wsiadają. Powoli p..echodzą do środka. Motorniczy ostro..nie rusza.

                                                                                                                        4 pkt.

2. Przeczytaj i napisz poprawnie rozwiązania zagadek:

 

a/ W tej grze za pomocą kija

    krążek się do bramki wbija.                               /hokej/

 

b/ Przyboczna przy królu bywa,

    gdy dodasz  –ak

    do pożaru się go wzywa.                     /straż, strażak/

 

c/ Ma cztery struny.

    Gdy użyjesz smyczka

    rozlegnie się w koło

    wspaniała muzyczka.                           /skrzypce/

 

d/ Zbudowałam gniazdko

    w stajni przy pułapie

    uciekajcie muszki,

    Bo was w locie złapię.                        /jaskółka/

                                                                                                                           4 pkt.

 

2.      Zamień podane czasowniki na rodzaj męski:

 

zdjęłam-                                    zwinęłam-                                    wyjęłam-

zamknęłam-                               wzięłam-                                      podjęłam-

                                                                                                                          6 pkt.

 

3.      Uzupełnij brakujące litery w ciągu wyrażonym tak, aby wyodrębnić z niego kolejne wyrazy:

 

    niedźwie...wi...ałą...rebi...

                                                                                                                           4 pkt.

 

Uwaga!

Ostatnie litery pierwszego wyrazu są pierwszymi literami drugiego wyrazu.

 

5. Napisz tytuły dwóch czasopism dla dzieci oraz imiona i nazwiska dwu sławnych ludzi, o których uczyłeś się w szkole.

                                                                                                                            

 

                                                                                                                     4 pkt.

 

 

 

Ocena:

27-26p. A

                                                                                                                 25-22p. B

                                                                                                                 21-14p. C

                                                                                                                 13 i mniej D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 ZESTAW ZADAŃ DO I ETAPU KONKURSU ORTOGRAFICZNEGO

 

I  Pisanie ze słuchu

 

 

Pożegnanie zimy

        Skończyła się mroźna zima. Niedawno chodziliśmy z łyżwami na lód. Zjeżdżaliśmy        z górki na sankach. Bawiliśmy się śnieżkami. Teraz żegnamy zimę. Patrzymy jak topi się śnieg i spływa strugami w dół do rowu. Wygrzewamy się chętnie w słońcu. Szukamy oznak nadchodzącej wiosny. Usłyszeliśmy już śpiew skowronka.

 

 

0bł.-5p.; 1bł.-4p.; 2bł.-3p.; 3bł.-2p.; 4bł.-1p.; 5bł.-0p.

   

        Uwaga!

Za błąd ort. Uważa się niewłaściwe zapisanie litery w określonym ortogramie. Pozostałe błędy /np. opuszczenie litery/ oceniać ½p.

 

 

     II  Zestaw ćwiczeń

 

1.      Odmień wyrazy tak, aby wyjaśnić ich pisownię:

 

staw-                 książka-                mrówka-              harcerz-                          4p.

budka-              dróżka-                 wrócić-                trzy-                          ½p. za wyraz

 

2.      Utwórz przymiotniki od wyrazów umieszczonych w ramce. Przepisz zdania, uzupełniając je tymi przymiotnikami:

  

kr..lik, ż..łw, tch..rz.

 

Józio układał zdanie o ............... zającu.                                  1p. za zdanie ½p. za przymiotnik

Heniek szedł do domu ............... krokiem.                                                      ½p. za przepisanie

Halinka ma śliczne ................ futerko.

 

3.      Zamień w podanych wyrazach ą na ę i odwrotnie:

 

....................... – dąb,

zwierzęta - ..................,

................ – rąk,

rzędy - ...................,                                                                              3p.       1/2 p. za wyraz                                                                           

............... – pająk,

błędów - .................

 

4.      Zagadki

Napisz poprawnie rozwiązania zagadek:

a/ gruszka, która świeci                     /żarówka/,

 

b/ Tkanina z lnu lub bawełny             /płótno/,

 

c/ Choć kapelusz go zdobi,

      Kłaniać się nie myśli.

     Czeka, niech się pochylą

     Ci, co tu przyszli.                         /grzyb/ 

 

d/ Rośnie na drzewach

     w borze, przysmak

     wiewiórki...............                     /orzech/

 

Uwaga!

Nauczyciel głośno czyta zagadki. Uczeń pisze tylko rozwiązanie.

 

5.      Uzupełnij luki i zaznacz pętlą zbiór wyrazów z „h”:

..leb                                                     ..mury

                                  dru..                                                    ..uśtawka

bo..ater                                              ..erbata                                           ..ata

                                  t..órz                                                  ..ymn

..andel                                               

                                                                                                     

                                                                                                           6p.za wyrazy z „h”

 

Punktacja:

Ogółem 25p.

25p.-22p. A

21p.-17p. B

16p.-12p. C

11 i mniej D

 

 

 

 

                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Zadania konkursowe dla klasy II- etap powiatowy.

 

 

1.      Uzupełnij wyrazy spółgłoskami miękkimi:

....ódmy                    ....arno                     ty....eń

wo....na                    sło....ce                    pó....no

ba....ka                    papro....                    ....ebo

bo....ki                    ....limak                     ....erota

 

 

2.      Z podanych sylab utwórz i zapisz wyrazy:

cha  mu- ..........................

czur ja szka- .....................

 sło prz wia- ......................

 kuł ka ku- ..........................

 żecz ko łó- .......................

 

 

3.      Uzupełnij wyrazy literami „ó” lub „u”:

wąw...z                 l...ty                        wn...czka                  l...d

J...zek                    m...r                        ...semka                   p...łka

 

 

4.      Uzupełnij wyrazy literami „ż” lub „rz”:

Dru...yna              o...eł                   g...biet                          je...

...yczenia              b...eg                  ...agiel                           ró...a

 

 

5.      Uzupełnij przysłowia:

·        Nie ma ............... bez klocków.

·        Wybiera się jak ................ za morze.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                    

 

 

 

 

 

 

 Zestaw konkursowy dla klasy III- etap powiatowy

 

 

1.      Uzupełnij wyrazy brakującymi literami „ó”, „u”, „ż”, „rz”, „h”, „ch”:

 

Mały je... poszedł na spacer.

Zobaczył szarego wr...belka.

Ze stra...u naje...ył kolce.

W ogr...dku ju... zrobiono po...ądki.

Zasiano og...rki, ...odkiewkę i inne wa...ywa.

Pod płotem zakwitły ż...łte krokusy.

Na boisku straszny ...ałas. To ...łopcy zorganizowali wyścigi na ...ulajnogach.

Zwycię...ył Sta... . W nagrodę dostał du...y balon.

Tatuś J...zia jest leka...em. To bardzo ciekawy zaw...d.

Chłopiec też chce pomagać ...orym. Teraz leczy jask...łkę.

...ela jest dobrą c...rką. Chętnie pomaga mamusi.

Ju... zrobiła po...ądek na p...łce. Teraz robi ...erbatę dla babci.

Ciemne ...mury zakryły słońce.

Wi...er łamie gałęzie d...ew.

Błysnęło i zag...miało. Wiosenna bu...a trwa kr...tko.

 

2.      Rozwiąż krzyżówkę ortograficzną:

 

a)      Każdy do nich grzecznie dzwoni albo palcem stuka do nich.

b)      Wicher, ulewa duża, biją pioruny, nadchodzi .................

c)      Nie smakują mu cukierki, nie smakują lody, za to z apetytem wielkim zjada kurz z podłogi.

d)      Z góry strumykiem spływa, przy morzu ogromna bywa.

e)      Marchewka, pomidor, burak, ziemniak to są ... .

f)        Spokojne jest gładkie niby tafla szklana. A gniewne- w huczących kłębi się bałwanach.

 

 

a)  

                     b)                                                         

     c)                                                                         

                                 

         d)                                                       

       e)                                                  

                       f)                                                                     

 

 

 

 

3.      Wpisz właściwe wyrazy:

 Ma żółte kwiaty .....................

 Początek rzeki ....................

 Strażak ma go na głowie .................

 Najwolniejsze zwierze .....................

 Pracowity jak .....................

 Lekki jak .................

 

 

 

4.      Z podanych liter utwórz 7 wyrazów z „ó” niewymiennym. Tych samych liter możesz używać kilka razy:

       

    l b e r ó k ż ł n w a p o c t i y

  ........................................................................................................................................................

 

........................................................................................................................................................

 

 

 

5.      Od rzeczowników utwórz czasowniki:

 

 

  rysunek- .....................

  pakunek- .....................

  kierunek- .....................

  hamulec- ......................

 

 

 

 

 

 

                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                      

 

 

 

 

 

                                                            

                                                                                      Strzelin, 15.06.2004r.

                

                       I Powiatowy Konkurs Ortograficzny Klas I-III

 

                                                    Klasa II

 

 

                                           Pechowe imieniny

 

             Julka i Halinka pamiętają o imieninach mamusi. Kupiły już śliczne różowe gerbery. Teraz przygotowują ciasto dla mamy. Na wierzchu biszkopta ułożą dorodne truskawki i zaleją je galaretką. Ciasto już stygnie na parapecie. Nagle słyszą wielki hałas. To kot Murzyn wskoczył na parapet i zrzucił biszkopt. Julka zalała się łzami. Halinka jednak znalazła sposób, aby się nie martwić. Pobiegła do sklepu i przyniosła pyszne herbatniki. Mamusia po powrocie z pracy ujrzała Murzynka zjadającego biszkopt i pięknie nakryty stół. Wszyscy później żartowali z przygody dziewczynek. Rodzicom dopisywał dobry humor. Przejęta Julka podała sałatkę owocową z truskawkami i bitą śmietaną. Rodzina uznała, że smakuje bardziej niż ciasto z owocami. Mama w nowej haftowanej bluzce ślicznie uśmiechała się do swych córeczek. Cieszyło ją, że przestały się smucić. Wreszcie zapomniały o przykrościach związanych  z przygotowaniem rodzinnej uroczystości.

 

                                                                                                                   

 

 

 

 

 

                                                                                  

 

 

                                                                                                                             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Strzelin, 15.06.2004r.

 

                I Powiatowy Konkurs Ortograficzny Klas I-III  

       

                                         Klasa III

 

 

Tekst dyktanda

 

                                   „ Pożegnanie roku szkolnego”

 

         Klasa trzecia żegnała się ze swoją panią. Od nowego roku szkolnego dziećmi będzie się opiekować już inna wychowawczyni. Wraz z rodzicami trzecioklasiści przygotowali zawody sportowe na szkolnym boisku i wielkie przyjęci na świeżym powietrzu.

         Dla każdego ucznia znalazła się jakaś konkurencja. Chłopcy grali w hokeja na trawie, a dziewczynki chciały zwyciężyć w biegach przełajowych. Dorośli kibicowali dzieciom i rozmawiali

z wychowawczynią. Po zawodach miało się odbyć przyjęcie na pożegnanie pani Bożenki. Mamy przygotowały wiele przysmaków. Na stolikach przed szkołą czekała sałatka jarzynowa, były też wędliny i tort orzechowy. Nie zabrakło też herbaty z dzikiej róży, którą chętnie piła pani.

          Nagle na niebie pojawiły się czarne chmury. Zerwał się wiatr. Wszyscy usłyszeli grzmot. Zbliżała się wiosenna burza. Rodzice z panią i dziećmi zabrali smakołyki do szkoły. Stoliki znalazły się na korytarzu. Wszyscy usłyszeli głośny szum ulewy. W szkole było bezpiecznie i wesoło. Uczestnicy spotkania zajadali przysmaki, rozmawiali i bawili się. Po burzy wszyscy wyszli                       z budynku. Poczuli rześkie powietrze. Ujrzeli jednak wiele szkód. Z dachu szkoły spadły dachówki. W ulubionym dziecięcym ogródku ucierpiały też krzaki róż i różowe stokrotki.

          Rodzice obiecali pomóc w kłopotach szkolnych. Pani podziękowała rodzicom i dzieciom. Powiedziała, że zawsze będzie pamiętać to piękne pożegnanie.